Blog / augustus 2013

Geplaatst op 23 augustus 2013 om 22:59 u
Categorie: Elektromotor, Onderdelen
Geplaatst op 23 augustus 2013 om 22:59 u
Categorie: Elektromotor, Onderdelen

Vandaag beide adapters terug gekregen en natuurlijk meteen gemonteerd. Het metaalbewerkingsbedrijf (Geraets Metaalbewerking) heeft heel goed werk verricht, ziet er allemaal goed uit en past perfect.

Wat ooit een achtertandwiel was is nu een adapter geworden voor het nieuwe achtertandwiel.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Met deze adapter zal het achtertandwiel iets meer naar binnen komen te zitten waardoor de ketting perfect recht zal lopen. Hier kun je zien hoe de adapter over het achtertandwiel heen past. Ze hebben echt veel moeite gedaan om alle rondingen precies gelijk te laten lopen met het tandwiel. Ziet er geweldig uit.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


En hier met de bouten en moeren erop. Heb overal waar verschillende soorten metalen op elkaar zitten anti-seize pasta gebruikt zodat er geen corrosie kan ontstaan. Tandwiel is namelijk staal, adapter aluminium en de bouten/moeren RVS. Dat gaat normaal gesproken zonder deze pasta niet zo heel goed samen.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Hier de adapter met het achtertandwiel bevestigd op de achteras. Past allemaal erg goed, alleen had ik 2 dopmoeren te weinig. Deze komen later dus nog wel erop als ik toch weer meer materiaal moet bestellen. Ook de 4 bouten op de as moet ik nieuwe voor halen. Had bouten met 1.5 schroefdraad besteld, maar de originele bouten zijn 1.25. Toch vreemd want had dit vantevoren nog gemeten maar heb ik dus een foutje mee gemaakt.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Had al bouten gepakt met een lage kop voor de meeste speling te krijgen tussen de achterbrug en de bouten en maar goed ook. Heb zelfs voor de zekerheid de lasnaden die wat uitstaken nog maar wat weg gevijld. Op bepaalde punten zit er denk ik zo'n 1,5-2 mm tussen. Gaat dus allemaal maar net. Maar dit komt dan ook vooral door de nord-locks die er nog tussen zitten. Ben echt groot voorstander van deze ringen en gebruik ze dan ook overal op delen die niet los mogen raken.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Dus achterkant klaar, nu naar de voorkant. De adapter voor het voortandwiel heb ik wat laten aanpassen. De groeven voor de sensor waren niet helemaal gelijk en het gedeelte waar het tandwiel tegenop komt moest iets worden afgerond. Ook zit nu eindelijk de spiebaan erin. En die ring is in het midden nog iets dieper geworden zodat de bout die daarop komt wat meer speling met het frame van de quad heeft. Het is dus uiteindelijk toch helemaal geworden zoals ik het op het begin al wou hebben.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Spiebaan zit ook in het tandwiel zelf voor extra stevigheid. Dacht dat alleen die 2 boutjes niet genoeg zouden zijn met de kracht die hierop komt te staan. Het tandwiel was wel erg hard dus dit hebben ze met een klein freesje gedaan in plaats van brootsen. Hierdoor is het bovenaan wat rond wat helemaal niets uitmaakt voor de spie. En hier zie je toch niks van met die ring erop.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Hier zit de complete adapter met tandwiel op de as van de motor bevestigd. Er zit wel nog een heel klein beetje speling tussen de as en de adapter, weet niet of dit echt veel kwaad kan.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


En dan de ketting weer erop. Heb gemeten en eens een paar keer gedraaid, de ketting zat netjes op het midden van de tandwielen. Het loopt nu dus zoals ik al hoopte perfect recht.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Hier dan nog even een complete foto hoe het er nu uit ziet. Zal natuurlijk zelf niet snel wat negatiefs erover zeggen maar vind het er toch wel erg netjes uit zien nu.

E-Streetquad Adapters klaar en gemonteerd


Kan nu dus met veel blijdschap zeggen dat dit gedeelte van het project eindelijk klaar is. De volgende stap is de controller steunen. Nog even een paar dingen meten en kijken of het allemaal klopt, dan kan ik deze ook weer bij hetzelfde metaalbewerkingsbedrijf laten maken.

Geplaatst op 22 augustus 2013 om 00:10 u
Categorie: Controller, Tekeningen
Geplaatst op 22 augustus 2013 om 00:10 u
Categorie: Controller, Tekeningen

Vandaag even contact gehad met dat metaalbewerkingsbedrijf, onderdelen zijn bijna klaar. Ze hebben alleen iets moeten bestellen voor de spiebaan te kunnen brootsen in de adapter, hadden die maat schijnbaar niet. En die spie zelf hebben ze ook moeten bestellen. Zou misschien deze week nog binnen komen en dan is alles klaar. Ben erg benieuwd wat ze er van gemaakt hebben.

Dan de steunen voor de controller weer. Ga dit nu helemaal anders doen. Dat rekje met die 4 punten van de uitlaatdempers gaat gewoon eraf. Kwam in de problemen met de ketting als ik hier de controller aan zou ophangen en dat die punten zo scheef waren was niet echt handig natuurlijk.

Ik ga nu dus die 4 punten op het frame zelf gebruiken (waar dat rekje normaal op bevestigd zit), deze zijn wel redelijk recht en hier zijn makkelijker steunen voor te maken. Heb deze punten ook weer helemaal opgemeten en beetje nagetekend.

E-Streetquad Nieuw idee voor de controller steunen


E-Streetquad Nieuw idee voor de controller steunen


En dit is hoe ik het in gedachte heb. Ziet er mooi uit en zeker sterk genoeg.

E-Streetquad Nieuw idee voor de controller steunen


E-Streetquad Nieuw idee voor de controller steunen


Moet alleen dan wel nog iets maken waar ik de achterverlichting op kan bevestigen. Maar daar kijk ik later wel naar, worden waarschijnlijk aparte steunen op diezelfde 4 punten maar dan aan de binnenkant.

Ondertussen ook weer een papieren model gemaakt om te passen op het frame. Zal goed passen zo en nooit problemen met de ketting. Moet alleen nog even wachten tot de andere onderdelen terug zijn zodat ik kan zien hoe laag ik de steunen kan maken.

E-Streetquad Nieuw idee voor de controller steunen

Geplaatst op 17 augustus 2013 om 22:24 u
Categorie: Accu's, Algemeen
Geplaatst op 17 augustus 2013 om 22:24 u
Categorie: Accu's, Algemeen

De behuizingen zitten weer allemaal in elkaar. En het belangrijkste, de accu's passen nu goed. Zitten stevig erin maar kan ze toch ook nog best makkelijk eruit trekken. Alleen moet ik toch nog iets anders gaan halen dan die katoenen lintjes want eentje is al gescheurd toen ik probeerde een accu eruit te trekken (voordat ik de behuizingen uit elkaar haalde en ze veel te vast zaten). Wil gewoon zo'n plastic bandjes of iets die ze ook vaak om pakketten heen doen, alleen geen idee waar ik dit zo kan krijgen. Maar het moet wel smal zijn (0,5mm of minder) anders passen de accu's toch weer niet.

E-Streetquad Behuizingen weer in elkaar


E-Streetquad Behuizingen weer in elkaar


E-Streetquad Behuizingen weer in elkaar


Nu moet ik even kijken of ik ze toch weer ga lassen of misschien iets anders proberen voor het steviger te maken.

Ondertussen ook de klemmen gehaald voor de remvloeistofslang dus deze ook maar weer erop gezet en het systeem gevuld met remvloeistof. Nu maar afwachten of deze slang wel goed bestand is tegen dot 5.1 remvloeistof maar zou die wel moeten zijn.

E-Streetquad Behuizingen weer in elkaar

Geplaatst op 15 augustus 2013 om 20:37 u
Categorie: Accu's
Geplaatst op 15 augustus 2013 om 20:37 u
Categorie: Accu's

Vandaag helaas een grote tegenslag. Was echt blij dat ik bijna klaar was met de behuizingen, maar ik zal er toch nog even wat langer mee door moeten gaan. Was van plan vandaag met die klemmen voor de accu's te beginnen. Hiervoor moest ik dus de accu's weer in de behuizingen zetten. Kwam er alleen achter dat ze niet meer pasten. Schijnbaar zijn de behuizingen toch iets krom getrokken tijdens het lassen. Misschien stom van mij, had gewoon die accu's erin moeten plaatsen en dan pas lassen. Maar dacht dat het zo ook wel goed zou gaan en weet niet of de accu's wel goed tegen die hitte kunnen. Scheelt ook echt maar 1 mm ofzo maar is dus net te weinig plaats. Met een behuizing (op laatste foto) heb ik wel geluk gehad, hier passen ze wel nog goed in. Maar de andere 3 heb ik al uit elkaar getrokken om weer opnieuw te gaan lijmen en lassen. Gaat alleen lastig want de platen staan helemaal bol.

Zo ligt het er nu dus bij.

E-Streetquad Grote tegenslag met de behuizingen


E-Streetquad Grote tegenslag met de behuizingen


E-Streetquad Grote tegenslag met de behuizingen


Denk dat ik dus wel weer even bezig ben om deze 3 behuizingen in orde te krijgen. Ik vond de lasnaden ook niet echt stevig genoeg dus even kijken wat ik hiermee kan gaan doen.

Ondertussen wel al behuizing #1 weer in elkaar gezet. Heb de platen met een soldeerpistool op een heleboel punten samengesmolten en de binnenkant weer gelijmd.

E-Streetquad Grote tegenslag met de behuizingen


Morgen de 2 andere behuizingen.

Geplaatst op 13 augustus 2013 om 23:07 u
Categorie: Algemeen, Onderdelen
Geplaatst op 13 augustus 2013 om 23:07 u
Categorie: Algemeen, Onderdelen

Vandaag een nieuwe remvloeistofslang gekregen voor tussen het reservoir en de rempomp achter. Het originele rubber slangetje was toen aan het zweten nadat ik dot 5.1 remvloeistof erin had gedaan. Had er voorlopig even een brandstofslangetje tussen zitten zodat er niks van vuil ofzo in de rempomp kon komen. Maar nu dus een echte remvloeistofslang die als het goed is wel tegen dot 5.1 remvloeistof bestand moet zijn. Schijnbaar lastig te krijgen want kon ze alleen vinden bij VW Kever shops. En eentje bij een motorshop maar de diameter was te klein (5 mm, had 7 mm nodig).

E-Streetquad Nieuwe remvloeistofslang


E-Streetquad Nieuwe remvloeistofslang


Moet alleen wat nieuwe klemmetjes halen aangezien de oude niet passen op deze dikkere slang. Deze slang is ook lang genoeg voor 2 stuks, heb dus altijd een reserve.

Beetje bij beetje toch al rijklaar aan het maken voor de eerste testrit die er hopelijk binnenkort aan zit te komen.