Over

Als je graag informatie over mij en het project wil hebben, lees dan verder. Alles staat hier beschreven, waarom ik ben begonnen met dit project, de keuzes die ik heb gemaakt, wat mijn doelen zijn en nog meer.

Over mij

Mijn naam is Robbie Fuhren, ik ben 26 jaar oud en woon in het mooie zuiden van Nederland, Limburg. Ik ben sinds jonge leeftijd altijd gek op auto's geweest. Vooral de techniek, hoe alles precies werkt en wat allemaal nodig is om een auto te laten rijden interesseert mij heel erg. Lange tijd heb ik gedacht dat dit alleen maar goed mogelijk was met een verbrandingsmotor. Zelfs toen Toyota en Honda met de hybride auto's op de markt kwamen geloofde ik er nog niet echt in. Wat dat betreft was ik toen ook een echte 'petrolhead'. Het kan alleen werken als er geluid en rook uit de uitlaat komt en je de geur van brandstof kunt ruiken. Maar niets is minder waar.

Zo'n 5 jaar geleden was ik wat video's aan het bekijken van drag races toen ik ineens deze video tegen kwam van een volledig elektrische Datsun, genaamd White Zombie. Ik zag nu ineens een heel andere kant van elektrische auto's. Niet direct zoals altijd in reclames door autofabrikanten hoe zuinig en goed voor het milieu ze zijn. Maar meer hoe snel de acceleratie is dankzij de grote hoeveelheid koppel die een elektromotor heeft in combinatie met de juiste accu's. Ik ben me toen verder gaan verdiepen in elektrische aandrijvingen en dit bleek toch wel een heel interessant alternatief te zijn. Ik wist zeker dat ik meer wou leren hierover om in de toekomst eventueel zelf aan een project te kunnen beginnen om een voertuig om te bouwen naar volledig elektrisch.

Ik ben eerst op zoek gegaan naar opleidingen specifiek voor elektrische voertuigen. Basiskennis in de voertuigentechniek had ik al, hier heb ik op de lagere school en een jaar op de middelbare school al voor gestudeerd. Maar helaas waren zo'n opleidingen er toen niet en op het moment ook nog steeds niet. Ook nog bij bedrijven die al enigszins bezig waren met elektrische auto's geprobeerd om ertussen te komen maar dit is tot op heden helaas ook nog niet gelukt. De enige twee keuzes die ik toen dus had waren mijn droom voor een project te kunnen starten maar opzij zetten of proberen alles zelf te leren. Aangezien ik dit echt graag wou heb ik dus natuurlijk voor het laatste gekozen. Via het internet ben ik een paar jaar bezig geweest om zo veel mogelijk informatie te krijgen. Een Amerikaans forum genaamd DIY Electric Car is hierbij een hele grote hulp geweest. Op dit forum zitten een heleboel leden die zelf ooit een ombouwproject hebben gedaan of nog bezig zijn ermee. Dankzij al deze leden staat er dus een heleboel informatie op. Daar heb ik dan ook de meeste tijd door gebracht om meer te kunnen leren over alle componenten die nodig zijn in een elektrisch voertuig. Het heeft een aantal jaren geduurd maar uiteindelijk wist ik genoeg om zelf de stap te durven nemen om een voertuig om te gaan bouwen.

Over het project

In september 2012 was het dan zo ver. Ik wou gaan beginnen met een ombouwproject aangezien ik er naar mijn mening klaar voor was. De bedoeling was eigenlijk om een auto om te gaan bouwen. Maar na wat meer denkwerk heb ik toch besloten om met iets kleiners te beginnen. Ik was nog bezig om het te leren dus wou het niet meteen al te moeilijk maken. De keuze is hierbij op een quad gevallen. Dit omdat ik quads altijd al leuke voertuigen heb gevonden, 4 wielen zoals een auto maar zitten als op een motor. De leuke dingen van beiden gecombineerd. Nu was het dus alleen nog de vraag wat voor een quad. Mijn eerste gedachte was om een kleine 150-200cc terreinquad te kopen zonder kenteken. Zou dan lekker goedkoop blijven en zou een leuk klein project zijn om het te leren. Maar ik zou deze quad na de ombouw dan ook alleen maar op eigen terrein of ergens in de bossen kunnen gebruiken. Dat zat me toch een beetje dwars dus ben ik de zoektocht gestart naar een wat grotere quad met kenteken zodat ik ook op de weg ermee zou kunnen rijden.

Bij deze zoektocht ben ik wederom bij een forum terecht gekomen, dit keer het Nederlandse China Quad forum. Op dit forum zitten allemaal rijders van Chinese quads. Dit zijn de zogenaamde C merken onder de quads aangezien ze via massaproductie uit China komen. Dit was voor mijn project niet echt van belang, ik had eigenlijk maar een goedkoop frame nodig. Maar na ook op dit forum weer veel informatie te hebben gelezen bleek dat de Chinese quads nog lang niet zo slecht zijn als bijna overal wordt beweerd. Dankzij de hulp van leden op dit forum heb ik mijn keuze goed kunnen maken en is het uiteindelijk een Jinling (JLA) Loncin 21-B 250cc Streetquad geworden. Ben hiervoor eerst bij een quadbedrijf gaan kijken of deze geschikt zou zijn voor de elektrische aandrijving. Na alles te hebben bekeken en opgemeten bleek deze perfect te zijn, vooral dankzij de open achterbrug waar de elektromotor zou komen te zitten. Heb een aantal dagen daarna de quad nieuw in krat gekocht. Deze zou dan wel nog gedeeltelijk moeten worden opgebouwd. Leek me wel leuk dus was natuurlijk geen probleem voor mij. De quad is hier op 24 november 2012 netjes afgeleverd. Dat is dan ook de officiële startdatum van dit project. In de blog is vanaf die datum alles wat eraan gedaan is terug te vinden. Hier beneden nog wat meer informatie over het project.

Waarom een elektrische ombouw?

  • Er is veel meer vermogen uit zo'n kleine elektromotor te halen dan een 'grote' 250cc motor. Maar vermogen is eigenlijk niet zo heel belangrijk bij een elektromotor. Dit vermogen wordt namelijk in mijn geval vooral gebruikt om zonder versnellingen toch een hoge topsnelheid te kunnen bereiken.
  • Wat belangrijker is, is de hoeveelheid koppel. De elektromotor waar ik voor heb gekozen heeft een maximaal koppel van rond de 68 Nm. Dit is ook altijd beschikbaar wanneer je maar wil vanaf 0 RPM. Of makkelijker gezegd, erg snelle acceleratie vanuit stilstand. Het originele 250cc blok kan 17,5 Nm leveren maar alleen bij een bepaald toerental. Dit wordt natuurlijk ook wel verhoogd door de versnellingen en eindoverbrenging. Bij elektrisch alleen maar door de eindoverbrenging aangezien ik geen versnellingen zal hebben. Maar ik ben ervan overtuigd dat de acceleratie vanuit stilstand met de elektromotor veel sneller zal zijn.
  • Bijna geen onderhoud nodig. Accu's die erin gaan komen zullen minstens 10 jaar mee gaan bij normaal gebruik. Dit zijn namelijk geen loodaccu's maar lithium (LiFePo4). Gewicht zal met deze accu's waarschijnlijk ongeveer hetzelfde blijven als origineel. Alleen de elektromotor heeft heel soms wat onderhoud nodig aangezien dit een DC motor is met koolborstels. Deze moeten na een bepaalde tijd vervangen worden maar ik verwacht dat dit ook wel minstens een paar jaar nodig heeft om te verslijten. Voor de rest is er eigenlijk totaal geen onderhoud, behalve dan van de quad zelf (banden, vering, lagers etc.).
  • Niet eens mijn eerste punt zoals dit normaal wel is bij mensen die voor elektrisch kiezen, hij wordt groen! Zelfs tijdens het opladen zal er totaal geen Co2 uitstoot zijn, ik maak namelijk gebruik van groene stroom via de energieleverancier. In de toekomst komen er waarschijnlijk ook nog wel zonnepanelen om er echt zeker van te zijn dat er alleen maar met duurzame energie wordt opgeladen.
  • Kost bijna niks om mee te rijden, voorlopig ook geen wegenbelasting (niet dat het bij een quad echt duur is maar toch). Vooral nu de benzineprijs hier zo hoog is zal dit toch wel leuk gaan worden. In de lijst van duurste benzineprijzen wereldwijd staat Nederland namelijk op de derde plaats! En de benzineprijzen blijven maar omhoog gaan. Daar wil ik dus eigenlijk niet meer aan mee doen.

Waarom een nieuwe quad en geen tweedehandse?

  • Aanschafprijs voor een nieuwe Chinese quad is al vrij goedkoop. Met het verkopen van alle onderdelen die niet meer nodig zullen zijn kom je ongeveer op dezelfde prijs uit als een in goede staat verkeerde tweedehandse.
  • Met een tweedehandse quad weet je nooit de geschiedenis. Kan zijn dat het frame, draagarmen of achterbrug ooit eens door een ongeluk zijn beschadigd. Dit is vaak lastig te zien als de schade is hersteld. Over het algemeen zal het altijd een zwak punt blijven. Met een nieuw frame weet je tenminste zeker dat deze goed in orde is. Voor de prijs ga ik het risico niet lopen.
  • Erg moeilijk om een goedkope tweedehandse quad te vinden met een kapotte motor of zelfs zonder motor, vooral omdat ik al had bepaald welk merk en type ik wou hebben. Ik had geen zin om een naald in een hooiberg te gaan zoeken.

Wat zijn de doelen van dit project?

  • Het belangrijkste doel is natuurlijk de quad helemaal rijklaar krijgen zodat ik naast het plezier van het ombouwen ook veel plezier zal hebben met het rijden. Daarnaast kan ik dan misschien ook anderen inspireren om over te gaan op elektrisch.
  • Ik wil graag zoveel mogelijk leren over alle componenten in een elektrisch voertuig, en natuurlijk ook van de quad zelf. Al deze informatie kan ik dan eventueel weer bij een volgend project gebruiken. Of misschien bij een baan als ik iets kan vinden in deze richting.
  • Erachter komen wat ik allemaal kan. Ben tijdens het project al veel dingen tegen gekomen waarvan ik niet eens wist dat ik dit kon. Zo heb ik ondertussen al heel wat ervaring met 3D tekenen wat ik voor dit project nog nooit had gedaan. Natuurlijk zijn er ook dingen die ik niet zelf kan (zoals lassen en cnc frezen/draaien) maar ik ken nu gelukkig wel de juiste mensen die me verder kunnen helpen daarmee.
  • Misschien ooit als ik meer ervaring heb een eigen bedrijf beginnen zodat ik van deze hobby mijn werk kan maken. Hier in Limburg is op het moment namelijk nog erg weinig wat met elektrische voertuigen te maken heeft. Ik vind het echt geweldig om hiermee te kunnen werken dus ik zou niets anders willen dan hier ook mijn geld mee te kunnen verdienen.

Specificaties en onderdelen

Voor elektrische ombouw   Na elektrische ombouw
11 kW - 6500 RPM Vermogen 25,4 kW - 3700 RPM
17,5 Nm - 5500 RPM Koppel 65 Nm - 0 RPM
4 versnellingen + achteruit Transmissie Direct drive, achteruit elektrisch
188 kg Gewicht 273 kg
85 km/u Topsnelheid 95 km/u
  Spanning 72 VDC
Stroom 400 A
Capaciteit 5 kWh
Actieradius 50-70 km
Laadtijd ± 4 uur volledig opgeladen via stopcontact
Voor elektrische ombouw
Vermogen 11 kW - 6500 RPM
Koppel 17,5 Nm - 5500 RPM
Transmissie 4 versnellingen + achteruit
Gewicht 188 kg
Topsnelheid 85 km/u
Na elektrische ombouw
Vermogen 25,4 kW - 3700 RPM
Koppel 65 Nm - 0 RPM
Transmissie Direct drive, achteruit elektrisch
Gewicht 273 kg
Topsnelheid 95 km/u
Spanning 72 VDC
Stroom 400 A
Capaciteit 5 kWh
Actieradius 50-70 km
Laadtijd ± 4 uur volledig opgeladen via stopcontact
Onderdelen
Motor LMC LEM-200 D127 (PMDC)
Controller Evnetics Soliton Jr
Accu's 24x CALB CA 60 Ah (LiFePo4)
BMS MiniBMS + EV Display
Lader Elcon PFC1500
DC-DC omvormer Traco Power TEP 150WI