Blog / oktober 2014

Geplaatst op 24 oktober 2014 om 23:59 u
Geplaatst op 24 oktober 2014 om 23:59 u

Afgelopen dagen weer druk bezig geweest. Heb van de RDW te horen gekregen dat het geen probleem is dat een aantal componenten in de topkoffer zitten en er hoogspanningskabels uit zullen komen die wat uitsteken. Dit mag dus gewoon allemaal, moet natuurlijk wel op een veilige manier gemaakt worden.

Eerst maar eens de doorvoergaten voor de kabels in de topkoffer gemaakt. Weet alleen nog niet zeker of ik deze rubbers blijf gebruiken of dat ik er toch ook kabelwartels in zet. Met de rubbers steken de kabels wat minder ver uit.

E-Streetquad Gaten in topkoffer en lader aangesloten


Heb ook wat nieuwe krimpkous gekocht dus weer verder kunnen gaan met het maken van de kabels voor de lader. Ook zitten er stekkers tussen zodat ik de lader kan los koppelen van de accu's als dit ooit nodig mocht zijn.

E-Streetquad Gaten in topkoffer en lader aangesloten


Hier met de stekkers verbonden. Door de rubbers die eroverheen zitten blijft het toch helemaal waterdicht.

E-Streetquad Gaten in topkoffer en lader aangesloten


Ondertussen ook nog wat kleine dingetjes gedaan. De nieuwe stuurschakelaar zit erop en heb voor alle led knopjes de kabels gesoldeerd.

E-Streetquad Gaten in topkoffer en lader aangesloten


E-Streetquad Gaten in topkoffer en lader aangesloten


Dit weekend maar eens beginnen om alle componenten in de topkoffer vast te zetten.

Geplaatst op 19 oktober 2014 om 00:26 u
Geplaatst op 19 oktober 2014 om 00:26 u

De kabels tussen het hele accupakket en de controller zijn nu ook klaar. Deze waren wat lastiger om te maken vanwege de extra afscherming in deze kabels.

Eerst weer hetzelfde als bij de andere kabels, gestript en kabelschoen erop gekrimpt.

E-Streetquad Kabels naar controller en topkoffer bevestigd


Daarna weer gestript tot aan de afscherming en een kabeltje erop gesoldeerd. Deze moet namelijk geaard worden op de behuizing van de controller. De afscherming mag de kabelschoen natuurlijk niet raken dus voor de zekerheid maar een extra krimpkous gebruikt.

E-Streetquad Kabels naar controller en topkoffer bevestigd


En nog een krimpkous eroverheen om alles weer goed af te dichten.

E-Streetquad Kabels naar controller en topkoffer bevestigd


Op de behuizing van de controller had ik een hele tijd geleden al kabeltjes gemaakt voor de aarde. Heb nu dus de afscherming van de kabel hierop kunnen aansluiten. Heel wat werk allemaal maar alleen op deze manier zal het bij de RDW worden goedgekeurd.

E-Streetquad Kabels naar controller en topkoffer bevestigd


Dit ook allemaal met de andere kabel gedaan. En de topkoffer heb ik hierna ook weer erop gezet.

E-Streetquad Kabels naar controller en topkoffer bevestigd


Deze 3 dingen moet ik ergens in de topkoffer gaan bevestigen. Dit zijn de 2 contactors voor vooruit en achteruit te kunnen rijden, de 12V accu en DC-DC omvormer. Zal denk ik wat plastic bevestigingspunten erin moeten gaan lijmen. En er moeten ook wat gaten in komen voor de kabeldoorvoer.

E-Streetquad Kabels naar controller en topkoffer bevestigd


Heb ook al wat kabels gemaakt voor naar de 2 zekeringen van de lader en DC-DC omvormer. Alleen kom ik heel wat oranje krimpkous te kort, hier kan ik dus niet echt verder mee totdat ik wat meer heb.

E-Streetquad Kabels naar controller en topkoffer bevestigd


Morgen weer verder, begint steeds leuker te worden nu.

Geplaatst op 16 oktober 2014 om 23:59 u
Categorie: Bekabeling (HV)
Geplaatst op 16 oktober 2014 om 23:59 u
Categorie: Bekabeling (HV)

Gisteren en vandaag bezig geweest de kabels tussen de 4 accupakketten te maken. Eerst gekeken welke maat ik nodig had voor de kabelschoenen te krimpen. Gewoon even een klein stukje kabel gebruikt om te testen. Heb ook 2 verschillende kabelschoenen, de ene wat dikker dan de ander. Kan hierbij niet dezelfde maat gebruiken. Dat kun je hier zien aan de rechtse kabel, dit is zo'n dikkere kabelschoen en heb ik met dezelfde maat gekrimpt als de dunnere kabelschoen. Hierbij ontstaan er aan de zijkanten uitsteeksels. Als zo'n kabel gebruikt wordt kan deze gaan smelten of zelfs brand veroorzaken door de warmteopbouw. De linkse en middelste zijn dus met 2 verschillende maten gekrimpt en zijn perfect. Zo moeten ze dus ook allemaal worden.

E-Streetquad Kabels tussen accupakketten


Nu kon ik dus met de echte kabels beginnen. Eerst de kabel gestript en kabelschoen erop gekrimpt.

E-Streetquad Kabels tussen accupakketten


Daarna de kabel op maat gemaakt en aan de andere kant hetzelfde gedaan. Wel eerst de kabelwartels erop gezet want die passen niet over de kabelschoenen heen. Ook nog krimpkous gebruikt om alles goed af te schermen.

E-Streetquad Kabels tussen accupakketten


Dit heb ik dus zo met alle kabels voor de accupakketten gedaan en zijn nu ook allemaal klaar.

E-Streetquad Kabels tussen accupakketten


E-Streetquad Kabels tussen accupakketten


Morgen verder met de kabels tussen het hele accupakket en de controller. Deze zijn wat lastiger aangezien er nog een extra afscherming in deze kabels zit waardoor ze veel stugger zijn. Ook moet ik hier nog wat anders mee doen maar dat laat ik waarschijnlijk morgen wel zien.

Geplaatst op 13 oktober 2014 om 23:33 u
Categorie: Accu's, Algemeen
Geplaatst op 13 oktober 2014 om 23:33 u
Categorie: Accu's, Algemeen

Weer eens een grote update na een paar dagen werk. Heb voor alle behuizingen de kabeldoorvoeren gemaakt.

Heb eerst die voor de zekeringen van de lader en dc-dc omvormer helemaal klaar gemaakt. Heel wat gaten erin geboord en kabelwartels erin gezet.

E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


Deze heb ik ook al op het frame kunnen plaatsen. Kabels aansluiten kan ik toch alleen doen zodra echt alles erop zit.

E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


Voor de volgende behuizing heb ik geen kabelwartel gebruikt, helaas niet genoeg plaats voor. Heb dus maar gewoon een stukje slang erin gelijmd. Werkt ook best goed.

E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


Voor de vierkante behuizing kon ik wel een kabelwartel plaatsen maar het werd dan erg krap binnenin. Hier heb ik dus ook maar gewoon een stukje slang in gelijmd.

E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


Dan de wat grotere behuizing. Hier wel weer overal kabelwartels gebruikt.

E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


Maar het belangrijkste is dat alle accu behuizingen nu ook helemaal klaar zijn en eindelijk weer in het frame zitten. Vraag me alleen af of alle frames van hoekprofielen nog goed passen aangezien de laklaag toch best dik is maar daar kom ik binnenkort wel achter.

E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


Ook even alle deksels erop gedaan om te kijken hoe het eruit ziet. Staat toch best netjes vind ik.

E-Streetquad Accu behuizingen in frame en kabeldoorvoeren


Nu alleen nog even die andere behuizingen plaatsen, dan kan ik alles gaan aansluiten. En de topkoffer moet ik ook nog helemaal klaar maken, zal ook niet makkelijk zijn. Maar het begint toch weer wat op te schieten.

Geplaatst op 7 oktober 2014 om 23:44 u
Categorie: Bekabeling (HV)
Geplaatst op 7 oktober 2014 om 23:44 u
Categorie: Bekabeling (HV)

Vandaag de andere hoogspannings behuizing af gekregen. Hier heb ik dus wel weer een plaat voor op de bodem kunnen maken en alles op kunnen schroeven. Deze behuizing is ook vrij belangrijk, hier wordt namelijk de verdeling gemaakt voor de lader (voor het accupakket op te laden) en dc-dc omvormer (voor de 12V accu geladen te houden). Voor beiden ook een aparte zekering.

E-Streetquad Tweede hoogspannings behuizing klaar


E-Streetquad Tweede hoogspannings behuizing klaar


E-Streetquad Tweede hoogspannings behuizing klaar


Morgen even kijken wat ik nu allemaal precies nodig heb van connectors en kabelwartels, dan kan ik hopelijk dit weekend al een aantal van de behuizingen in het frame gaan zetten.