Blog / Ritten

Geplaatst op 15 november 2018 om 23:23 u
Categorie: Ritten
Geplaatst op 15 november 2018 om 23:23 u
Categorie: Ritten

Vorige week heb ik nog een rit gemaakt welke ook de langste rit tot nu toe was. Ik ben op bezoek geweest bij het bedrijf dat me heeft geholpen met het maken van de aluminium onderdelen (Geraets Metaalbewerking). Ik heb ze een tijdje terug al beloofd dat ik langs zou komen om de quad te laten zien maar ben er nooit echt aan toe gekomen. Maar vond het nu toch tijd worden om het eindelijk eens te doen.

Zoiets de hele rit was op Eco mode om er zeker van te zijn dat ik het zou halen tot daar. Was wel een beetje bezorgd aangezien het bereik van deze quad nog vrij laag is met maar 30-35 km. De afstand tot daar is ongeveer 23 km dus heb ik het een beetje rustig aan gedaan met het vermogen. Uiteindelijk leek het toch niet veel uit te maken of ik Eco of Sport mode gebruik. Het vermogen is beperkt op Eco mode maar aangezien het langer duurt om een bepaalde snelheid te halen gebruik ik nog steeds hetzelfde vermogen als wanneer ik op Sport mode sneller naar diezelfde snelheid toe ga.

Gelukkig kwam ik zonder problemen daar aan met nog ongeveer 30% accu over. Op de weg terug heb ik wat minder rustig aan gedaan en ook een paar keer Sport mode gebruikt. Weer had ik zo'n 30% over. De weg terug was dan wel wat korter aangezien ik een stukje kon afkorten. Natuurlijk moest ik wel even opladen terwijl ik op bezoek was, duurde ongeveer 2,5 uur van 30% terug naar 100%.

Het was echt een leuke dag voor mij, heb veel langer op de quad gezeten dan normaal en het was ook heel mooi om dat bedrijf de quad te laten zien. Ze hebben toen alleen maar die aluminium onderdelen gezien die ze voor mij hebben gemaakt. Nu konden ze ook zien hoe ze bevestigd zijn en natuurlijk het uiteindelijke resultaat van het project zelf. :)

Er waren ook 3 dingen die ik voor het eerst deed tijdens deze rit, namelijk de eerste keer door een wat 'grotere' stad rijden, de eerste keer op de snelweg (100 km/h) en ook de eerste keer dat ik daadwerkelijk 100 km/h gehaald heb. Dit was dan wel achter een vrachtwagen en bergafwaarts maar het telt toch echt! Beide in de stad en op de autoweg rijden waren toch wel erg vreemd maar ondertussen ook erg leuk. Natuurlijk heb ik er ook weer een video van gemaakt, denk dat het ook de langste video is tot nu toe. :D

Geplaatst op 6 november 2018 om 23:11 u
Categorie: Ritten
Geplaatst op 6 november 2018 om 23:11 u
Categorie: Ritten

Er is weer een jaar voorbij gevlogen. Ik zei dan ook wel in mijn laatste bericht dat het weer even kon duren maar hier ben ik dan weer. :) Helaas heb ik afgelopen jaar niet veel kunnen rijden vanwege wat gezondheidsproblemen maar gelukkig gaat het langzaam weer wat beter. Dus wanneer het afgelopen weekend zo'n mooi weer was kon ik het niet laten om weer eens een ritje te maken. Natuurlijk heb ik weer een video gemaakt, deze keer ben ik voor de onboards gegaan, beide voor en achter. Denk nog altijd dat dit het leuker is om te zien dan vanaf de helm gefilmd, tenminste voor mezelf zodat ik alles kan zien bewegen en wat dingen kan controleren. Bijvoorbeeld zodat ik nu weet dat ik de kettingspanning een beetje moet aanpassen. :D


Heb vandaag nog een ritje gemaakt om even bij een paar vrienden langs te gaan, moet het beeld hiervan nog wat bewerken aangezien het veel te veel is om in een video te plaatsen. Binnenkort dus meer daarover. :)

Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten
Geplaatst op 16 oktober 2017 om 23:16 u
Categorie: Algemeen, Ritten

De tijd vliegt echt voorbij, het is inmiddels al iets langer dan 2 jaar geleden dat ik hier mijn vorige bericht plaatste. Ik denk dat het toch maar eens tijd is om jullie een update te geven. En er is natuurlijk geen betere manier om dit te doen dan via een video van een rit op een mooie zonnige herfstdag. Zoals je kunt zien gaat het met de quad en mij nog steeds heel goed. :)


Vanaf dat het probleem met de temperatuur 2 jaar geleden is verholpen heb ik eigenlijk geen echte problemen meer gehad. Ik heb alleen maar genoten van alle ritten die ik heb kunnen maken zonder dat er ook iets van onderhoud nodig was.

Maar een deel van dit geen onderhoud heeft te maken met een redelijk teleurstellend probleem, het bereik. Je zou toch denken dat ik in 2 jaar tijd al heel wat kilometers erop heb zitten, maar niets is minder waar. Het probleem hierbij is dat, met mijn huidige accupakket, ik een bereik van rond de 100 km verwachtte. Het bleek in de praktijk echter nog niet eens de helft te zijn, of misschien wel maar dan met heel zuinig rijden.

Het resultaat hiervan is dus dat ik helaas niet zo heel ver ermee kan rijden, ook niet naar mijn werk toe. Je zou misschien kunnen zeggen het een miscalculatie is van de capaciteit van het accupakket dat ik nodig had. Maar de capaciteit hiervan is echter redelijk gelijk met sommige elektrische motorfietsen die wel verder kunnen komen op een laadbeurt. Waar ik eigenlijk niet genoeg rekening mee had gehouden was de weerstand van de lucht, welke op een quad dus schijnbaar enorm hoog is bij hoge snelheid op de weg. En natuurlijk helpen de achterbanden die met één as zijn verbonden in plaats van een differentieel ook niet echt mee aan het bereik.

Dit zal op een dag wel verholpen worden door het accupakket te upgraden naar een grotere. Maar dit zal helaas veel geld kosten terwijl ik op het moment even andere prioriteiten heb die me ook geld gaan kosten. Dus voorlopig moet ik het even hier mee doen en zal ik toch blijven genieten van de korte ritten hier rondom mijn dorp. Laten we het maar even zo zeggen, het is in ieder geval niet een probleem dat niet verholpen kan worden. Het is helaas wel het duurste probleem dat je kunt hebben bij een elektrische ombouw. ;)

Voor de rest gaat het in ieder geval allemaal goed maar bepaalde onderdelen zijn toch wel vervangen. Een hiervan is de Trailtech Striker snelheidsmeter die helaas niet zo heel lang geleden kapot is gegaan, net buiten de garantie. Maar hier heb ik nu een nieuwe van en deze doet het weer prima. Ook heb ik de Tracopower DC/DC omvormer vervangen door een Sevcon. Ik had een beetje meer vermogen nodig aangezien de Tracopower de belasting niet echt goed aankon zonder heel warm te worden. En weer, na het vervangen hiervan geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt in het 12V elektrische systeem, vooral om het laadproces wat makkelijker te maken en om wat componenten te verwijderen die toch niet echt meer werden gebruikt. Maar dat was het zo'n beetje. Het enige waar ik nog over aan het nadenken ben is om de ketting aandrijving om te bouwen naar een riem aandrijving aangezien de ketting olie nogal moeilijk te verwijderen is van het prachtige witte frame. ;)

Dat was weer mijn update. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het wel weer een tijdje kan duren voordat je weer een update ziet hier. Waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd heb ik wel een update over mijn andere prioriteiten waar ik het over had maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen op dit moment. Dus voorlopig is het weer even tot ziens. :)

Geplaatst op 12 augustus 2015 om 00:04 u
Categorie: Elektromotor, Ritten
Geplaatst op 12 augustus 2015 om 00:04 u
Categorie: Elektromotor, Ritten

Na een aantal aanpassingen te hebben gemaakt wordt de motor nu wat beter gekoeld. De motor wordt nu niet zo snel warm en als ik stil sta met de quad zakt de temperatuur ook redelijk snel. Maar toch wordt de motor nog steeds te warm na een tijdje te hebben gereden, zelfs op het continu vermogen.

Eerste aanpassing is 3 ventilatoren meteen onder de motor, deze blazen de lucht van onder door de motor heen. Zitten voor te testen nu even vast met klitteband.

E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


Heb alleen het idee dat deze onder het rijden niet zo goed werken aangezien de rijwind waarschijnlijk alle lucht weer weg blaast. Moet dit dus wat meer gesloten maken met een soort luchthapper aan de onderkant, dan zou het beter moeten werken. Heb ook de verkeerde ventilatoren besteld, deze hebben te weinig luchtverplaatsing. Heb er nu besteld die het dubbele aan luchtverplaatsing hebben en iets groter zijn.

De tweede aanpassing is een gat in de beschermkap van de motor. Heb hier een slang op gezet en meteen daarna de buisventilator. Deze blaast alle warm lucht van de koolborstels uit de motor.

E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


E-Streetquad Koeling van motor verbeterd


Dit lijkt best goed te werken, maakt alleen veel geluid. Maar de motor wordt dus ook hiermee nog steeds wat te warm (73 graden op continu vermogen). Zou nog kunnen proberen om de buisventilator om te draaien en lucht de motor in te blazen. Moet dan wel weer een luchtfilter op komen.

Voor te testen kan ik nu in ieder geval wel een iets langere afstand rijden. Dit heb ik ook al een paar keer gedaan. Hier weer een filmpje van afgelopen weekend. Ben toen 's avonds even gaan rijden, 3 hele mooie klassieke auto's tegen gekomen binnen 15 minuten rijtijd. Ook nog even een rondje in het donker gedaan, vond ik echt geweldig. :)

Geplaatst op 7 augustus 2015 om 20:56 u
Categorie: Elektromotor, Ritten
Geplaatst op 7 augustus 2015 om 20:56 u
Categorie: Elektromotor, Ritten

Deze update komt een beetje laat maar had even wat tijd nodig voor het filmpje te bewerken. Afgelopen weekend dus eindelijk met veel plezier de eerste paar legale ritjes kunnen maken. Het waren alleen meer testritjes aangezien het probleem met de motor temperatuur nog steeds aanwezig is. Kon op het begin net 2 rondjes hier door het dorp doen (1 klein en 1 groter rondje) voordat de motor op zo'n 85 graden zit. Deze 2 rondjes blijf ik ook aanhouden voor te testen, is dan makkelijk om te bepalen of er verbetering in zit zodra ik iets gewijzigd heb. Pas als ik tevreden ben ga ik een wat grotere afstand proberen.

Hier wat foto's voordat ik weg reed. Je kunt ook meteen wat nieuws zien, heb dagrijverlichting onder de koplampen geplaatst. Weet nog niet zeker of ik het zo laat maar voorlopig vind ik het wel leuk zo.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Voor het stadslicht, dimlicht en grootlicht heb ik ook andere lampjes, deze geven wat meer wit licht dan de standaard lampjes die erin zaten.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Heb eerst maar eens geprobeerd om de beschermkap op de motor te verwijderen, de warmte van de koolborstels kan dan weg komen. Natuurlijk blijft dit niet zo, staat overal spanning op tijdens het rijden. Maar voor te testen even noodzakelijk.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


's Avonds weer 2 rondjes gaan rijden. Het verschil was goed te merken, kwam nu uit op 75 graden, al 10 graden minder. Is dus duidelijk dat uit dit gedeelte de meeste warmte moet worden afgevoerd. Weer een paar foto's voordat ik weg reed.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Toen ik terug kwam was het al een beetje donker aan het worden, leuke foto voor de verlichting. En weer kun je een aanpassing zien die ik heb gemaakt, een tweede remlicht in de topkoffer. Paste net een hele LED strip in en is best goed zichtbaar. Vind het wel wat veiliger aangezien het achterlicht altijd aan is. Is dan soms moeilijk om het remlicht te zien, maar op deze manier is het altijd duidelijk te zien als ik rem.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Na deze ritjes is een ding wel duidelijk, de motor zal toch op de een of andere manier actieve koeling nodig hebben. De onderkant van de motor en de achterbrug is helemaal open dus dat zou een goede plek zijn om lucht doorheen te laten gaan.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Is ook nog meer dan genoeg plaats onder de achterbrug.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Wat ik al geprobeerd heb is om een luchtslang naar voren te leggen zodat rijwind de motor in geblazen wordt.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


Dit bleek alleen niet zo heel veel verschil te maken, denk dat de opening van de luchtslang hiervoor te klein is. Heb nu een buisventilator en filter erop zitten die constant lucht door de motor blaast.

E-Streetquad Eerste paar legale testritjes


De motor wordt nu wat minder warm onder het rijden en koelt ook sneller af als ik stil sta. Maar ben nog steeds niet tevreden. Ik wil nu proberen om meteen aan de onderkant van de achterbrug 3 ventilators te plaatsen en de buisventilator gebruiken om warme lucht bij de koolborstels af te voeren naar achter. Meer dan dat kan ik eigenlijk niet doen, ik hoop dus dat het daarmee zal lukken. Ben nu alleen weer op onderdelen aan het wachten dus ik zal waarschijnlijk pas volgende week weer verder kunnen ermee.

Heb alle ritjes die ik gemaakt heb weer gefilmd, nu eens een keer de camera op de helm geprobeerd en niet op de quad zelf en ook met 60 fps in plaats van 30. Nog niet heel spannend maar toch wel de eerste legale kilometers.


Binnenkort hopelijk wat langere ritjes zodra de koeling voor de motor erop zit.