Blog / Accu's en BMS aangesloten

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten

Accu's en BMS aangesloten

Geplaatst op 12 januari 2015 om 18:35 u
Geplaatst op 12 januari 2015 om 18:35 u

Het is weer tijd voor een nieuwe update.

De afgelopen dagen bezig geweest om alle accu's op elkaar aan te sluiten. Ging allemaal goed, had al extra voor de veiligheid al het gereedschap geïsoleerd met tape. Voor de rest gewoon goed blijven nadenken wat je doet.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Maar dat is nog niet alles, ben ook meteen begonnen aan het BMS (Battery Management System).

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Eerst alle draden precies op maat gemaakt.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Daarna ze allemaal op de accu's aangesloten en onderling verbonden. Dacht dat het veel werk zou zijn maar het viel best mee. Eerste keer dat eens iets minder lang duurt dan verwacht, normaal duurt het altijd langer. Ook tussen alle behuizingen zijn ze al verbonden, dit was nog het lastigste aangezien ik bij een gedeelte 4 draden door die spiraalslang moest duwen. De maat die ik gebruikt heb is eigenlijk maar voor 3 draden. Maar het is toch ook allemaal goed gelukt.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Ziet er nog best mooi uit ook. De groene ledjes geven aan dat ze goed zijn aangesloten en dat de accu's op het juiste niveau zitten.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Ook in het donker ziet het wel leuk uit met al die ledjes. Wel jammer dat je er niks meer van ziet als de behuizingen dicht zijn.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


De gashendel heb ik nu ook aangesloten. Heb hier 2 weerstanden bij gebruikt en een extra draad, zijn ook weer voor het BMS. Deze zorgen ervoor dat er niet veel vermogen meer beschikbaar is zodra de accu's beneden een bepaald niveau komen. Zo rij je de accu's niet meteen kapot en kun je de quad toch nog veilig langs de kant van de weg zetten.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


Heb ook alle zekeringen al geplaatst voor het 12V systeem te kunnen testen. Ondertussen wel al eentje kapot gegaan en vervangen, schijnbaar hadden de contactors toch iets meer stroom nodig.

E-Streetquad Accu's en BMS aangesloten


En ik kan alvast zeggen dat het 12V systeem perfect werkt. Hoefde maar een kleine aanpassing te maken bij een relais, voor de rest lijkt alles goed. Heb alleen een vaag probleem waarbij er soms geen vermogen van de controller naar de motor gaat als ik de motor achteruit laat draaien en daarna weer vooruit. Kan zijn dat er gewoon te weinig spanning was aangezien ik alles even op een 12V accu had aangesloten. Moet weer even de kabels naar de controller aansluiten dan kan ik het proberen met bijna 80V, kijken of het dan wel goed werkt.