Blog / Nog wat belangrijke onderdelen, het BMS
Nog wat belangrijke onderdelen, het BMS
Geplaatst op 3 april 2013 om 22:19 u
Categorie: Accu's, Onderdelen
Geplaatst op 3 april 2013 om 22:19 u
Categorie: Accu's, Onderdelen
Vandaag het BMS (Battery Management System) binnen gekregen. Heb deze uit Amerika laten komen aangezien we zoiets hier niet hebben. Ofja 3-4x duurder alleen. Best snel geleverd, iets minder dan 2 weken. Ook hoefde ik maar weinig importkosten te betalen, veel minder dan verwacht.
Het BMS zorgt ervoor dat je de accu's niet kan onder- of overladen (erg belangrijk voor lithium accu's). Ook worden alle accu's tijdens het opladen gebalanceerd zodat je de maximale capaciteit eruit kan halen voor een hogere actieradius.
Hier het complete systeem. Alle kleine printplaatjes komen op de accu's en worden in serie geschakeld. Heb er hiervan maar paar extra besteld voor het geval ik er eentje sloop bij verkeerd aansluiten.
Linksbeneden is de head-end board zoals ze het noemen. De hele lus van de accu plaatjes wordt hierop aangesloten en deze regelt dus eigenlijk alles.
In het midden is de sensor die stroom, spanning, temperatuur en nog wat dingen meet. Deze stuurt de informatie naar het schermpje wat je rechtsboven ziet. Hierop kun je dan ook zien hoe vol de accu's nog zijn.
Head-end board past toevallig ook precies in de behuizing die ik toen bij de lader heb gekregen. Deze bleek alleen voor een klein relais te zijn maar kan dit er nu dus ook bij stoppen.
Heb de afgelopen weken nog wat meer dingen gekregen, zal ook maar even posten aangezien dit er toch ook allemaal bij hoort.
Zwarte wartels in ruil voor de verkeerd geleverde grijze. Kapjes voor over de kabelogen bij de controller en motor voor extra bescherming/isolatie. Nog wat meer kabelogen met verschillende maten (moet van die dikkere M6 nog wat meer bestellen aangezien de accu's ook M6 in plaats van M10 nodig hebben). Oranje krimpkous alleen voor indicatie op de zwarte kabels die ik voor de lader en DC-DC omvormer heb gekregen aangezien dit ook hoogspanning is.
Dan nog een speciale lader voor een 3.2V lithium accu. Deze heb ik nodig voor de accu's de 1e keer op te laden en te balanceren. De accu's worden dan allemaal parallel aangesloten. Hierna kan het BMS ze op peil houden. Helemaal uit Tsjechië laten komen, hier weer nergens te krijgen zoiets. Dit komt dus niet op de quad maar zorgt er wel voor dat de accu's meteen klaar zijn voor gebruik.
En nog 2 stalen blokken. Deze laat ik samen met de plaat voor de motor frezen dus ze worden wat kleiner, schuiner en lichter. Deze moet ik daarna laten lassen op de achterbrug en de plaat voor de motor zal hier op worden bevestigd.
De plaat voor de motorsteun is overigens ook al besteld. Bleek toch lastiger dan gedacht om de juiste maat te vinden. Ook weer nergens te krijgen hier dus maar in Duitsland besteld.